„La umbra rodiului” de Tariq Ali

la-umbra-rodiului-editia-2012_1_fullsize

Aceasta carte publicata pentru prima oara in 1991 este prima dintr-o serie de cinci etichetata “Islam Quintet”. Toate cele cinci volume sunt romane istorice care se ocupa de o anumita perioada din istoria civilizatiei musulmane. Acest roman se concentreaza pe ultimile zile ale civilizatiei spaniole musulmane.

Actiunea din “La umbra rodiului” este stabilita in Granada dupa recucerirea de catre Ferdinand si Isabella. Maurii sunt invinsi dar inca prezenti. Cand Granada s-a predat fara lupta, ultimul bastion maur cazand in mainile celor doi, maurilor care au locuiau acolo li s-au promis libertatea de a practica Islamul, sa vorbeasca in limba araba si sa traiasca in continuare asa cum o faceau de generatii.

Arhiepiscopul Talavera care este responsabil de Granada este un om tolerant, scrie un dictionar arab-latin si incearca sa-i atraga pe musulmani prin puterea argumentului sau. Biserica Catolica isi dorea convertirea tuturor musulmanilor dar intr-o maniera pasnica, insa Talavera nu face mari progrese in acest sens. Astfel, dupa cativa ani de la recucerire este inlocuit de Arhiepiscopul Ximenes de Cisneros, duhovnicul reginei Isabella, un fanatic.

Dar subiectul cartii nu se concentreaza numai pe eforturile bisericii de a converti musulmanii din Granada, ci pe clanul Hudayl, migranti din Damasc, care traiesc de generatii intr-un sat de la marginea Granadei. Membrii clanului Hudayl, o familie instarita si cu autoritate in sat,  sunt caracterizati ca fiind oameni buni, iubitori de distractie si cu viciile pe care le detin in mod normal aristocratiile; beau, iubesc si filosofeaza. Singura lor problema este ca maurii nu mai sunt la putere iar inchizitia isi face din ce in ce mai mult simtita prezenta. Chiar in umbra marilor schimbari, viata obisnuita a unei comunitati continua. Cel mai tanar fiu, Yazid se straduieste sa isi imbunatateasca jocul de sah; cel mai in varsta, Zuhayr, discuta politica si filosofie cu prietenii sai si incearca sa traiasca la standardele stramosului sau razboinic Ibn Farid. Cele doua fiice, Khulthum si Hind, asteapta cu nerabdare sa se casatoreasca si lumea lor sa se largeasca. Si bineinteles, mama si tatal lor pastreaza un ochi vigilent asupra lumii din afara enclavei lor, urmarind schimbarile .

Ximenes foloseste absolut orice truc pentru a converti musulmanii si evreii la crestinism. Si desi unii dintre ei o fac, Ximenes nu are incredere in acestia, stiind ca multi au facut-o pentru a-si pastra teritoriile. Si exact acesti convertiti sunt primii persecutati de catre Inchizitie. In anul in care s-a stabilit in Granada, 1499, Ximenes ordona ca toate manuscrisele arabe sa fie distruse. Cu exceptia tratatelor medicale si de astronomie, fiecare carte a fost confiscata si arsa intr-un spatiu public din centrul orasului, ca o incercare de a elimina cultura musulmana din Spania.

 “Tot ce-am sadit noi zace mort si uscat. Timpul insusi a incremenit si aici, in al-Andalus, am trecut deja de cealalta parte a iadului. Poate ar trebui sa ma intorc in Orient.”

Tariq Ali subliniaza faptul ca aceasta a reprezentat o mare pierdere nu numai la nivel local ci si pentru intreaga Europa.

Zuhayr ibn Umar se presupune ca a jucat un rol important in prima rebeliune. In timp ce maurii se confruntau cu disparitia, el considera ca:

“Singura libertate care ne-a mai ramas este sa alegem cum murim.” 

Dar nu incearca sa forteze pe nimeni sa ii adopte punctul de vedere, insusi tatal sau, Umar, le spune oamenilor sai: “alegerea este a voastra”. Desi tanar, doar 23 de ani, Zuhayr, devine foarte responsabil, deoarece se confrunta treptat cu consecintele prabusirii. Este constient ca uciderea lui Ximenes nu este o solutie, nu va garanta o viata mai buna pentru comunitatea musulmana. Reuseste sa convinga multimea musulmana sa elibereze soldatii crestini pentru a evita viitoarele represalii. In cele din urma devine liderul celor trei sute de tineri din Granada care se antreneaza in muntii din apropiere. Dar armata crestina reactioneaza rapid si ii inconjoara. In timp ce sunt prinsi, Zuhayr il provoaca pe capitanul crestin la un duel pana la moarte. Din pacate victoria sa temporara duce la extinctia familiei sale, pedeapsa lui este masacrarea tuturor locuitorilor satului inclusiv a nobilei familii Hudayl.

Gradina cu rodii simbolizeaza viata, credinta, prosperitatea, dorintele, nasterea si renasterea. E scut impotriva dusmanilor, martora a iubirii, depozitar al secretelor. E locul unde membrii clanului gasesc un refugiu atunci cand au nevoie.

Cred ca mesajul cartii este un avertisment impotriva fanatismului religios, o invitatie la dialog intercultural. Uneori, pe parcursul lecturii, cartea, mi-a amintit de “Catedrala Marii” de Ildefonso Falcones.

 

Tariq+Ali+South+Border+UK+Film+Premiere+Arrivals+diDw5cyf45DlTariq Ali nascut in 1943 in Lahore, este un istoric, eseist, romancier si regizor anglo-pakistanez. Atitudinea lui de opoziţie faţă de dictatura din Pakistan l-a împiedicat să se mai întoarcă în ţara natală şi astfel a rămas într-un exil nedorit în Marea Britanie. A scris peste douăzeci cărţi de istorie şi politică, dar şi romane, piese de teatru şi scenarii, fiind şi autorul unor documentare TV. “La umbra rodiului” este primul roman dintr-un ciclu dedicat Islamului. Celelalte patru sunt The Book of Saladin (carte tradusa si la noi sub titlul “Cartea lui Saladin” ), “The Stone woman”, “A sultan in Palermo”, “Night of the golden butterfly”. A mai scris “Conversations with Edward Said”(2005), „Crusades, Jihads and Modernity „(2002), „A Banker for All Seasons” (2007) ,”The Duel” (2008).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s