Beduinii din Arabia Saudita

W5793-Al-Murrah-bedouin-elders-MX

 

“M-am dus in Arabia la momentul oportun. Altii se vor duce acolo sa studieze geologia si arheologia, animalele, plantele,insa nu vor cunoaste niciodata spiritul locului sau maretia arabilor.”

Cu aceste cuvinte, faimosul explorator englez Wilfred Thesinger, a descris in cartea sa „Nisipurile arabe” procesul de transformare care se petrecea in partea beduina nomada a Arabiei Saudite. A intreprins o calatorie in Cartierul Gol (The empty quarter)-un sfert de milion de mile de desert-intre 1945-1950. La acel timp societatea beduina constituia aproape un sfert din populatia peninsulei  Arabe.

Oamenii desertului sunt cunoscuti ca beduini sau bedu, din cuvantul arab bedawi care inseamna “cel care traieste in desert”. Patria traditionala a beduinului arab este desertul arab; unele grupuri beduine au migrat totusi in nordul Africii. Arabia Saudita a fost unul dintre primele tinuturi locuite de beduini, 700 de mii inca traind pe aceste meleaguri.  Cele mai cunoscute grupuri de beduini sunt Rawala si Dhafir. Un alt grup unic se afla in sudul Arabiei, crescatorii de vite nomazi, numit Baqqarah.

Bedouin Elders talking in the tent at desert campsite

 

Sunt oameni mandri si extrem de independenti, traind de secole cu convingerea ca existenta lor, chiar daca a fost afectata de saracie, era net superioara celei stabile. Au supravietuit in conditii extrem de grele si si-au pretuit libertatea mai mult decat orice.

Beduinul se incadreaza in doua clase sociale de baza. O clasa este cunoscuta drept “adevaratul” beduin si traiesc ca pastori nomazi. Celalalt grup a imbratisat agricultura si este cunoscut ca “fellahin”. Fellahinul duce o viata mai stabila, la marginea desertului. Spre deosebire de acest grup, “adevaratul beduin” a fost cunoscut pentru caravanele sale, in timp ce calatorea prin deserturile pustii. Se muta in desert in timpul sezoanelor ploioase de iarna, si apoi la marginea desertului in timpul verii. Ei sunt cei care vorbesc limba badawi (limba beduina). Duceau o viata simpla dar dura.

In mod traditional, beduinul Arabiei Saudite se deplasa liber, cautand pasuni bune pentru camilele lor. Fiind nomazi nu aveau o locuinta stabila, traind in corturi mari facute din par de capra sau lana de oaie. Corturile erau divizate printr-un perete despartitor decorativ numita “gata” in 3 parti. O parte din cort era pentru femei si copii, o a doua pentru vase de gatit si ca depozit, iar cealalta parte era destinat ca loc pentru foc si divertisment.

Femeile erau cele care faceau majoritatea muncilor, barbatii stand in jurul focului discutand si facand planuri pentru grup. Aici, la foc, se prepara cafeaua si ceaiul, fiind centrul vietii beduine. Subiectele de discutie din jurul focului erau de regula despre vanatoarea cu soimi, despre animale si alte probleme importante,  se recitau poezii sau se canta.De-a lungul istoriei, poezia a fost o importanta forma culturala de exprimare a  beduinilor. In secolele de inceput a Islamului, poezia beduina reprezenta idealul standard a literaturii.

A-train-of-camels-on-the-border-of-Saudi-Arabia-and-UAE

Animalele erau cele care  le furnizau mijloacele de trai: lana pentru tesut, carne, lapte si unt, transport si ca metoda de a extrage apa din fantani. Animalele fiind atat de vitale pentru viata de zi cu zi, beduinul avea foarte mare grija de ele, calatorind la distante mari pentru a gasi cea mai buna pasune, asigurata de ploile neregulate. Banii erau castigati din vanzarea camilelor si oferirea protectiei a mii de pelerini care traversau interiorul regatului in calatorii lungi spre Mecca. La acea vreme o asemenea calatorie nu era posibila fara mari caravane de camile furnizate de catre beduini. Camila era privita ca un dar de la Dumnezeu,  ca fiind chiar spiritul desertului iar viata gravita in jurul ei.

Produsele lactate erau principalele surse de mancare pentru beduin. Laptele de la camile si capre era transformat in unt si iaurt. Majoritatea meselor erau formate dintr-un bol de lapte, iaurt sau orez. Paini rotunde, necrescute erau servite rar. In oazele din desert se gaseau curmale servite ca si desert. Carnea era servita doar la ocazii speciale cum ar fi o nunta sau erau prezenti in cort si musafiri.

Societatea beduina are un cod de onoare strict care dicteaza un comportament strict pentru toti membrii familiei, inclusiv copiii. Datorita naturii exigente a vietii beduine, se asteapta de la copii ca acestea sa isi asume o parte din responsabilitati pentru a-si ajuta familiile. Desi modernizarea a dus la schimbarea stilului de viata beduin, accentul se pune pe educarea copiilor in a duce mai departe acest stil de viata si  traditiile lor.

Bedouin_Riyadh,_Saudi_Arabia,_1964 (1)

Multi tineri au ales sa plece la oras, parasind viata nomada si lasand batranii care au decis sa ramana in urma. Cei care au ales sa ramana au devenit mai sedentari, preferand sa isi care proviziile cu autovehiculele.

In timp ce pentru multi viata beduina s-a schimbat radical, calitatile lor traditionale, ca ospitabilitatea si nobletea, raman ca parte integranta a vietii in Arabia Saudita de astazi.

Deoarece populatiile beduine sunt reprezentate in mod inconsecvent sau chiar deloc in statisticile oficiale, numarul de beduini nomazi care traiesc astazi in Orientul Mijlociu este dificil de stabilit. In general, se intelege ca acestea reprezinta doar o mica parte a populatiei totale in tarile in care sunt prezente.

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s